Kaksplus.fi

keskiviikko 24. helmikuuta 2016

AIKUISIÄN AKNE

 Aikuisiän akne? Raskauden hormooni vaihteluita vielä? Oli mitä oli mulle riitti. 

Mulla ei oo ikinä ollut mikään paras iho, vaikka kuinka on yrittänyt hoitaa ja syödä oikein. Teininä sain e-pillerit ihon hoitoon ja se auttoi, vaikka eihän se kaikkia näppylöitä ehkässytkään, mutta ei silti sellainen mitä mulla nyt on.

Raskaus aikana rupes puhkeemaan finnejä toinen toisensa jälkeen. Raskauden jälkeen mun iho paheni entisestään. Tottakai koulun monet kasvohoidot teki oman osuutensa. Työharjottelussa kummiskin huomasi, kuinka mun iho paheni ja paheni. Talvi myös varmasti auttoi finnien kukintaa.

Tämän postauksen kuvissa mulla on iho oikeesti aika hyvässä kunnossa :D Ei kovin isoja finnejä, jotka olisivat kipeitä. Joten ihan maltillinen nyt tällä hetkellä. Tiedän sen taas pahenevan kyllä, tässä muutaman päivän sisään.

Kävin koulun terveydenhoitajalla kysymässä josko saisin lääkkeet, koska mun mielestä aikuisella ei kuulu enää olla näin paljon epäpuhtauksia ihossa. Sain reseptin välittömästi mun ihoa varten. 100 päivän antibiotti kuuri sekä paikallisvoidetta pahimpiin kohtiin.

Jos näillä ei tää lähe niin ei millään. Toivotaan parasta, että mun iho paranee hyvin!!

Onko jollakin kokemusta aknesta aikuisiällä? Olisi kiva kuulla, että auttoiko lääkkeet vaiko jouduitko uusimaan? Ja onko iho lääkkeiden myötä rauhottunut.



-Tanja 

33 kommenttia:

  1. Toivottavasti toi antibiottikuuri auttaa sun ihoon! :) Voin kuvitella että kaikki jatkuvat kasvohoidot on vähän ärsyttäneet ihoa :s Noi näpyt ei kyllä näy meikin alta onneksi tyyliin ollenkaan :) <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Oon vaan niin huono meikkaamaan nykyään! 😂 Mutta toivotaam parasta! :)

      Poista
  2. Toivottavasti toi auttaa! Ittellä ei oo kokemusta, mutta kaveri sai ihan voiteet ja lääkkeet niin sillä lähti paranemaan. Se on kyllä tietenkin aikalailla ihmiskohtaista, mutta toivoa ainakin on :-)

    <3: Jasmin N | Little Things With Jassy

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivon kanssa, että noilla lääkkeillä lähtee! :)

      Poista
  3. Mulla on ollut akne. Se alkoi joskus 12 vuotiaana semmosena pikku näppynä ja ensimmäksen lääkekuurin söin 16 vuotiaana (siis oli paaaaljon pahempi kun sulla, ei ollut naamassa tilaa puhtaalle iholle laisinkaan :D). 4 lääke kuuria söin yhteensä :(

    Vielä viime keväänä mulla oli yhtä paljon näppyjä kun sulla, nyt mulla ei oo enään ollenkaan. Oin jättänyt ruokavaliosta pois lisäaineet, liiallisen sokerin, vaihtanu pastan, riisin ja leivän tummiin ja herkuttelen toosi harvoin. Ja jos herkuttelen, se näkyy kyllä viikon päästä :( tosi isoja ja kipeitä finnejä, paljon.. Toiseksi jouduin sanomaan hyvästi kaupan ja kauneushoitoloiden ihonhoitotuotteille, pesen kasvot sillä saippualla jolla pestään vauva, semmonen iso purkki :D ja rasvaan naamani skincurella jossa on 60% rasvaa. Ainiin, ja mulle tulee myös finnejä meikkivoiteista joissa on öljyä mutta taas öljytön ei sovi mun iholle koska on niin kuiva. Eli en voi käyttää meikkivoidetta :D

    Oon myös syönyt nyt puolen vuoden välein (2krt) detox kuurin jonka jälkeen iho on kauan täyson finnitön, eli kehon puhdistus on myös auttanut :)

    Eli tommosilla luonnollisilla asioilla mä oon päässyt eroon mun aknesta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kokeilla näitä sun konsteja! :) Kiitos!

      Poista
  4. Toi on kyllä kurja juttu kun kipeitäkin ne näpyt varmasti ovat. Toivottavasti antibiootit nyt auttaisi! <3

    VastaaPoista
  5. Oletko jo jättänyt kaikki maitotuotteet ruokavaliostasi pois? Jos et, niin suosittelen kokeilemaan. Mulla maito pahentaa iho-ongelmia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itse asiassa mulle terveydenhoitaja sanoi, että maitotuotteet pahentaa. Ja juon tosi paljon maitoa. Joten nyt on sen vähennyksen aika. Kiitos! :)

      Poista
    2. Anonyymin kanssa samaa mieltä! Maitotuotteet on todella helppo korvata ruokavaliossa :)

      Poista
    3. Hei, mulla puhkesi aikuisiän akne20-vuotiaana ja tiedän fiiliksen! Taistelin sen kanssa pari vuotta, oli e-pillrit (vreya joka on ihoa auttava) ja valohoidot. Kun ikää tuli taas lisää, niin siihen loppui. Nyt atoopikkona Ole huomannut että runsas veden juonti, kasvispainotteinen ruoka ja herkkujen vähentäminen pitävät ihoa kurissa. 👍

      Poista
  6. Aina ja edelleen olen ollut/olen altis finneille. Nuorempana satunnainen "finneily" muuttui yks kaks ihan aikuisiän akneksi (ei mitään pikkunäppyjä, vaan ihan kunnon "patteja"), johon sain hoidoksi voiteita ja antibiootit.

    Voiteet eivät sopineet lainkaan; iho kuivui vaikeasti ja paheni entisestään. Antibioottien tehosta en osaa sanoa, akneni alkoi rauhoittumaan ja käytössä oli antibioottien lisäksi A-vitamiinivoide, sinkkivoide sekä Humektan perusvoide. Lisäsin myös ruokavaliooni rasvaa, olin aika hoikka tuolloin ja söin toisinaan ehkä turhan niukasti tai yksipuolisesti.

    Se, mikä sitten varsinaisesti asiaan auttoi, jäänee mysteeriksi. Akne ei tullut takaisin, vaikka tokihan niitä yksittäisiä inhottavuuksia silloin tällöin esiintyy.

    "Pattifinnien" elämä on käsittääkseni pitkä; ne puhkeavat vasta kuukausien päästä siitä, kun saavat alun. Eli kannattaa miettiä, jätti-isojen arpia jättävien finnien kohdalla sitä, mitä tein/en tehnyt/missä olin n. 3kk sitten.
    Esim. auringonotto voi helpottaa tilapäisesti aknea mutta kostautua joillakin siten, että syksyllä he "saavat nauttia" arpeuttavista pateista.

    Ed. mainitustakin syystä, aknen hoitoon kannattaa joskus varata aikaa, juurikin se 2-4 kuukauttakin.

    Uskon vahvasti, että ihosi tulee rauhoittumaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon kuullut, että toi voide kuivattaa tosi paljon ihoa, että sitä ei just kannata muualle laittaa, kun ihan akuutti kohtiin, koska kuivattaa niin paljon.
      Kiitos kivasta kommentista! :)

      Poista
  7. Itselläni ei ole ollut pahoja iho-ongelmia, joten en tiedä miltä tuntuu kun ihoon sattuu. :( Olet kaunis ja toivon että saat apua lääkkeistä! <3

    VastaaPoista
  8. Mulla antibiootti (Tetralysal taisi olla) auttoi kyllä kuurin ajan ja ehkä kuukauden sen jälkeen, mutta itsepintaisesti näpyt alkoivat ilmestyä takaisin. Ja levisivätpä selkäänkin, mikä oli ihan viimeinen juttu. Tämän jälkeen kävin uudelleen lääkärillä ja sain sen Roacuttan kuurin, kirjoitinkohan oikein.. Joka tapauksessa vasta se vei näpyt lopullisesti mennessään. Kovasti mua peloteltiin ennen kuurin alottamista, että hiukset voi lähteä ja limakalvot kuivuu ymym. Ainoa haitta minkä huomasin oli, että huuliin piti käyttää bebanthenia, kun ne olivat niin kuivat.

    Mutta tsemppiä. Toivotaan, että sinulla tuolla yhdellä kuurilla lähtisivät ja pysyvät poissa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tota mäkin pelkään, että kuurin loputtua on hetken hyvä ja sitten alkaa taas. Ei oo hyvä, että joutuis monta kuuria syömään!

      Kiitos paljon! :)

      Poista
  9. Hui, kun pahan näköinen! Millaista ruokaa syöt? Kokeileppa vaihtaa vehnähöttö ryoat puhtaaseen ruokaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on pahan näköinen. Syön normaalia kotiruokaa, mutta varmaan voisi makaroonit sun muut jättää pois kuurin tehostamiseksi ja ettei kuurin loputtua taas puhkea! :)

      Poista
  10. Ehdottaisin gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota. Läheinen on saanut aikuisiän aknen näillä taltutettua (ensin kokeili kaikki mahdollisia antibiootteja ja lääkkeitä, vaiva uusiutui joka kerta). Erityisesti maitotuotteet aiheuttavat iho-ongelmia. Suosittelen kokeilemaan sen vähintään 3kk, ja jatkamaan jos tuntuu oikealle tielle :) Olen itse ollut gluteeniton ja maidoton 1,5v ja mm. iho-ongelmat ovat ratkenneet muiden pulmien ohessa (blogissani enemmän paleo tägin alla yms.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä vinkistä. :) käynkin kurkkaamassa blogisi! :)

      Poista
  11. Luen blogiasi ensimmäistä kertaa. Voin samaistua iho-ongelmiisi täysin. Olen nyt 28 (aika pian 29). Mulla aikuisiän akne puhkesi noin 20-vuotiaana, kun lopetin e-pillereiden käytön. Uskon, että hormoniheilahduksella oli vaikutusta mun ihon kuntoon. Söin tuolloin myös miten sattuu, elin opiskelijaelämää.

    Nyt minulla on kaksi pientä lasta ja molempien raskauksien aikana ihoni kunto on ollut huono. Esikoisen jälkeen kokeilin Mirena-hormonikierukkaa, joka pahensi ihoni kuntoa. Välillä olen syönyt Tetralysal-antibioottia ja siitä on ollut väliaikaista apua.

    Nyt ihoni on hyvässä kunnossa. Se on täysin Yasmin-ehkäisypillereiden ansiota. Pelkäänkin, mitä tapahtuu, kun lopetan ne joskus. Yli 35-vuotiaillehan niitä ei suositella :(

    Uskon, että ruokavaliolla on merkitystä aikuisiän aknen hoidossa. Mutta naisilla myös varmasti hormonaaliset jutut vaikuttavat.

    En osaa sanoa yhtä asiaa, mikä VARMASTI auttaisi. Mutta Yasmin-ehkäisypillereitä olen kuullut monen suosittelevan. Jos ne muuten sopivat sinulle, niin suosittelen kokeilemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että iho on nyt parempi, toivottavasti pysyy parempana.

      Syöminen, juominen, nukkuminen ja elämänlaatu vaikuttaa ainakin mulla ihoon. Jos tressaan paljon puhkeaa finnejä enemmän, yms.

      Itsellä on ehkäisykapseli ollut noin vuoden käytössä vaikuttaisikohan se?

      Poista
    2. Kannattaa kyllä kysyä ehkäisykapselin määränneeltä lääkäriltä, että onko sivuvaikutuksena esiintynyt aknea. Nimittäin ainakin tuossa Mirena-kierukassa, joka itselläni aiemmin oli, oli ihan sivuvaikutuksissakin lueteltu akne :(

      Mutta toki stressi vaikuttaa ihoon, valitettavasti :/ Välillä on vaan ihan mahdoton pysyä täysin stressittömänä. Toivottavasti saat pian ihosi kuntoon! Tiedän kuinka se vaikuttaa itsetuntoon, ainakin itselläni.

      Tsemppiä! Olet kaunis ja mukava tyyppi. Oon ihastunu blogiisi :-)

      Poista
    3. Joo täytyy kysyä!

      Voi kiitos paljon! Ihana saada mukavaa palautetta! <3

      Poista
  12. Heips! Pakko kysyä näin itsekin aikuisiän aknesta kärsivänä, millä tuotteilla meikkaat näpyt piiloon? Kuvissa ei näy juuri ollenkaan sinulla epäpuhtauksia :) itse en haluaisi aina edes lähteä minnekkään kun vaikka kuinka meikkais niin se punasuus puskee läpi. :( oot kaunis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tosi punanen iho miitenkin, joten haalin aina viherpigmentteisiä tuotteita iholle, häivyttää punaisuusen hyvin pois.

      Tällä hetkellä käytän grimasin paksua meikkivoide nappia pahimpiin kohtiiin ja meikkivoiteena ihan pease? Kai, en nyt pääse tarkistamaan nimeä :D mutta joku tollanen meikkivoide:

      Itsellä todella pintakuiva iho, joten tarvitsen vähän " rasvaisemman " meikkivoiteen.

      Toivottavasti tästä oli jotain apua. :)

      Oi kiitos paljon! :)

      Poista
  13. Itse olen saanut helpotusta aikuisiän pahoihin iho-ongelmiin luonnonkosmetiikasta! Meikkituotteissa välttelen muun muassa silikonia. Tällä hetkellä käytössä esim Laveran meikkivoide. Aluksi vaikea levittää, kun on tottunut silikonia sisältäviin, mutta nopeasti oppii hyvän levitystekniikan. :) Lisäksi pesen kasvoni nykyään Madaran tuotteilla, ja käytän kristallisuolasaippuaa iholla ennen kasvovettä. :) Tuosta kristallisuolasta kannattaa googletella lisää!

    Yläasteikäisenä käytin antibiootteja, mutta itselläni kävi niin, että antibiootit heikensivät oman kehoni vastustuskykyä, ja kuurin loputtua olin jonkin aikaa melkoisessa tulehduskierteessä. En sitten tiedä kuinka yleistä tuollainen on, mutta ainakin kovin pitkiä yhtäjaksoisia kuureja kannattaa varmaan välttää.

    Toivottavasti saat helpostusta iho-oireisiin! Tiedän tasan miten rankkaa huonon ihon kanssa eläminen on henkisesti. :/ Hienoa, että uskallat jakaa kokemuksiasi täällä avoimesti kuvien kera!

    VastaaPoista
  14. Moikka! Voikohan jokainen koulun terveydenhoitaja määrätä reseptillä lääkkeitä aknen hoitoon? En jotenkin haluaisi mennä lääkäriin joss terveyenhoitaja ajaa saman asian :s

    VastaaPoista